woensdag 9 maart 2011

Lachwekkend, niet zo slim, pijnlijk, bijzonder of mooi?

Soms zijn er van die uitspraken, die je niet snel meer vergeet. Uitspraken die anderen doen of die jezelf doet. Ze kunnen lachwekkend, niet zo slim, pijnlijk, bijzonder of mooi zijn. Ik heb ook enkele uitspraken die ik niet zo snel vergeet....eentje daarvan heb ik afgelopen dinsdag zelf gemaakt.Typisch gevalletje van niet zo slim, dom...
Ik zit in de auto op weg naar de Hogeschool Utrecht. Ik hoor dat iemand uit het MRC zijn vriendin ten huwelijk heeft gevraagd. Kom ik op school, kom ik die jongen tegen. Hij is ruim boven de knie geamputeerd. Ik spreek hem aan. 'Wat leuk, je hebt je vriendin ten huwelijk gevraagd. Vertel hoe ben je op je knieën gegaan?' Gelukkig kon hij er wel om lachen, maar je begrijpt ik voelde me nogal dom....

Die dinsdag fungeerde ik nog een keer als proefpersoon. Het is leerzaam voor toekomstige fysiotherapeuten om in aanraking te komen met mensen die geamputeerd zijn. Er zijn verschillende oorzaken om te amputeren. Vaatproblemen is de meest voorkomende en komt vooral voor bij oudere mensen. Een andere oorzaak (die veel minder vaak voorkomt) kan een trauma zijn. Dit is bij mij het geval. De toekomstige fysiotherapeuten mochten mij vragen stellen. We stelden de situatie voor. Je bent fysiotherapeut en je krijgt een nieuwe cliënt. Jorijke Koelewijn komt binnen. Welke vragen stel je dan? Vervolgens kreeg ik vragen en vertelde ik over wat er was gebeurd. Op een gegeven moment vertel ik, dat ze bij mij eigenlijk nog van plan waren om aan beide kanten door de knie te amputeren, een knie-exarticulatie. Vraagt een jongen uit de groep aan Willem, mijn fysiotherapeut van het MRC in Doorn: 'Amputeren ze door de knie, zodat je dan niet meer door je knie kan gaan?'
'Ja, hahaha, antwoord Willem, 'dat gebeurt inderdaad dan niet meer, maar dat is niet de reden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten