donderdag 3 november 2016

DOOD

Laat ik beginnen met dit: 'Ik leef!' En daar ben ik super dankbaar voor. Ik besef dat het allemaal genade is.

De afgelopen weken heb ik meer nagedacht over de dood dan andere weken. In het nieuws komt het onderwerp regelmatig naar voren en wordt er van alles over bedacht en gezegd. Dood, een onderwerp waar we liever niet over praten, omdat we het heftig vinden of omdat het te pijnlijk is... Een onderwerp wat vragen oproept.
Het onderwerp roept ook veel vragen bij mij op. Waarom moest zij sterven, zo jong en in de bloei van haar leven, ziek en gesloopt...? Moeten mensen zelf de regie krijgen over leven en dood? Waarom vluchten al die mensen en vinden de dood in de zee?  Als ik dan toch dood was gegaan die bewuste 2 augustus 2009....hoe had mijn begrafenis er dan uit gezien en zou ik dan vanuit de hemel kunnen mee kijken naar de aarde?

De glossy DOOD is sinds gister uit en ligt in de boekhandels en supermarkten. In september werd ik benaderd of ik mee wilde werken aan dit blad met mijn verhaal. Ik heb daar kort over na moeten denken. Ik leef nog en dat heeft God zo gewild. Zo zie ik het. Hij wil mij en mijn verhaal nog gebruiken op deze aarde. En daarom heb ik ja gezegd, omdat ik geloof dat het leven niet eindigt met de dood. Na de dood mogen we verder leven in volmaaktheid. Een leven waar geen pijn is en geen verdriet, waar iedereen mee mag en kan doen, waar we feest vieren en genieten. Een leven denk ik zoals God het in het allereerste begin bedoeld heeft. WAUW, dat wordt fantastisch! Dood gaan is voor mij geen moeilijk onderwerp, omdat ik weet dat ik ergens naar toe ga waar het mooi en goed is. Natuurlijk is het verdrietig als mensen sterven. Natuurlijk huil ik en had ik personen liever hier gehouden op aarde. Maar de troost is dat zij het goed hebben en alvast feest mogen vieren in de hemel.
Wil ik dan niet meer leven, zeker wel!! Ik geniet enorm hier op aarde, ben enorm dankbaar voor alle zegeningen die ik elke dag weer ontvang (en dat zijn er veel!!!).  Na mijn ongeluk is mijn leven wel anders geworden. Heel veel dingen zijn niet meer vanzelfsprekend. Daarnaast zie ik ook meer de pijn en het onrecht in de wereld. Mensen worstelen en strijden met van alles en nog wat. Maar gelukkig staat die pijn in schril contrast met de toekomst die op ons wacht. Zanger Gerald Troost zingt: 'De dood is niet het einde, de dood is een gordijn, daarachter straalt het leven, waar we altijd samen zijn.' Daar geloof ik in en dat gaat super worden!

Een hele mooie toekomst wacht op ons met leven op een nieuwe aarde, onder een nieuwe hemel. Jezus wacht ook op jou! Zoek Hem op, leer Hem kennen via een Alpha-cursus of bezoek eens een kerkdienst. Hij is een God van liefde. Hij is een God van genade. Hoe meer mensen Hem leren kennen en in Hem geloven, hoe groter het feest gaat worden in de hemel!
En dan is dood gaan nog steeds verdrietig en niet leuk, maar het is niet het einde!

3 opmerkingen: